به گزارش شهرآرانیوز، هشتمین نمایشگاه «خانه مدرن و ایدهآل» از حوالی ساعت ۱۶ امروز در مشهد کار خودش را آغاز کرد و قرار است تا روز جمعه (۱۸ مهر ۱۴۰۴) همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان باشد. نمایشگاه امسال اگرچه قرار است تازهترین محصولات و نوآوریهای حوزه دکوراسیون داخلی، مبلمان، لوازم خانگی برقی، کالای خواب و لوستر را به نمایش بگذارد، اما همه میدانیم که بازار لوازم خانگی تحت فشار نوسان قیمتها، تورم کاهش قدرت خرید مردم قرار دارد و حالا همین موضوع بهانهای شده تا فعالان این حوزه، حضور در نمایشگاه مشهد را فرصتی برای معرفی ایدههای نو و جذب مشتریان تازه بدانند. این گزارش، روایتی از آنچیزی است که امسال از رویداد هشتم «خانه مدرن و ایدهآل» پیشرویتان قرار میگیرد.
در سالنهای نمایشگاه بینالمللی مشهد، از نامهای تجاری مشهور و باسابقه تا برندهای جوان و کمتر شناختهشده، همه در کنارهم فرصت عرض اندام پیدا کردهاند. در ۲۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی سالن فردوسی، غرفهها متمرکز بر لوازم خانگی برقی مثل یخچالفریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و البته اقلام کوچکتر آشپزخانهای مثل ماشین ظرفشویی، مایکروفر و چرخگوشت هستند و در کنار آنها، تولیدکنندگان مبلمان و صنعت چوب هم محصولات متنوعی را عرضه کردهاند. چند قدم دورتر نیز در دوهزار مترمربع فضای نمایشگاهی سالن مفاخر نیز متمرکز بر کالای خواب، لوستر و صنایع روشنایی است.
از همان لحظه ورود به سالن اصلی، بوی چوب تازه و برق نورپردازیها حس یک نمایشگاه پرهیجان را منتقل میکند، اما پشت لبخند غرفهداران، گاهی گلایه هم پیدا میشود. برخی تولیدکنندگان از موانع و مشکلات میگویند و بعضی دیگر چشمانتظار بهبود اوضاع و رونق دوباره کسبوکارشان هستند.
رضا حیدری، مدیر یک کارگاه تولید مبلمان کلاسیک در حاشیه مشهد که غرفهای در رویداد هشتم برپا کرده است، در گفتوگو با شهرآرانیوز میگوید: بزرگترین چالش امروز ما همان بحث گرانی مواد اولیه است. شما ببینید، وضع بازار مبلمان جوری شده که مردم بیعانه میدهند و ما سفارش آنها را میسازیم. بعد از یکی دو هفته نیز با همان قیمت توافقشده تسویه حساب میکنند درحالی که در عرض همان چند روز، قیمت مواد اولیه بالاتر رفته و گاهی اوقات آمادهکردن یک سفارش و تحویل آن در مجموع به ضرر تمام میشود.
صمد صفرزاده مسئول فروش یک نام تجاری سرشناس تولید لوازم خانگی هم با دغدغه مشابهی بیان میکند: همین الان خط تولید کارخانه با ورقهای وارداتی تأمین میشود. همین یخچال و لباسشویی که میبینید، اینها همه با همان ورقهای وارداتی ساخته شدهاند؛ ورقهایی که با نرخ دلار وارد میشوند، اما شورای رقابت برای حفظ ثبات بازار، تولیدکننده را مجبور میکند به قیمت مصوب آن را به فروش برساند. یعنی در عمل، قیمت مواد اولیه به روز بالا میرود درحالی که قیمت فروش باید ثابت بماند. خب معلوم است نمیشود!
از همان لحظه اول که وارد سالن مفاخر بشوید، بخش مربوط به فروش لوستر و صنایع روشنایی مثل یک ستاره درخشان توجهتان را جلب میکند. در آن ضلع، محصولات بیش از ۱۷ نام تجاری مختلف چشم نمایشگاه مشهد را روشن کرده و طراوت حضور بازدیدکنندگانی که قدم میزنند و با کنجکاوی از فروشنده قیمت میگیرند، جالبترین تصویری است که به چشم میآید.
سمانه عباسی مدیرفروش جوان یک استارتاپ طراحی لوسترهای ماژولار در گفتوگو با شهرآرانیوز میگوید: برای ما نمایشگاه یک سکوی پرتاب است. واقعیتش این است که از اول سال چشم میکشیم تا ببینیم چهوقت نوبت به نمایشگاه خانه مدرن میرسد تا باکیفیتترین تولیداتمان را برایش آماده کنیم. قبول دارم که هزینه غرفهداری بالاست، اما با بازخوردی که از مشتری میگیریم، قراردادهایی که با عرضهکنندگان خرد امضا میکنیم و فاکتورهایی که مُهر میکنیم، میتوانم بهجرئت بگویم ارزشش را دارد.
محمدرضا مصطفوی مدیر یک کارگاه تولیدکننده تشک و لوازم خواب نیز با اشاره به همین ظرفیت نمایشگاهی بیان میکند: بازار الان تشنه نوآوری است. مردم همه دنبال محصولی هستند که همه زیبا باشد، هم راحت و البته مقرون بهصرفه. برای همین اگر خلاقیت به کار بگیرید، در حوزه آشنایی با مواد اولیه خودتان را بهروز نگه دارید و توجهتان به کیفیت خوب و قیمت تمامشده باشد، میشود محصولی تولید شود که شما را به توسعه کسبوکارتان امیدوار کنند. بله قبول دارم وضع بازار بد است ولی واقعاً باور دارم هنوزهم میشود خوب تولید کرد و خوب فروخت.
هشتمین نمایشگاه «خانه مدرن و ایدهآل» مشهد، اگرچه بازتاب دوباره از مشکلات دیرینه تولیدکنندگان داخلی بود و میتوانستید گلایه از گرانی مواداولیه، مالیاتهای سنگین و مشکلات بیمه و حقوق کارگر را در قول و عمل غرفهداران ببینید، اما به موازات این.
نشانههای متعدد و دلگرمکننده از پویایی و ظرفیتهای این صنعت نیز محسوس و ملموس است.
اگر چشم تیز کنید، میتوانید خودتان ببینید در هر گوشه، یک یا چند تاجر از افغانستان، عراق یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با یک مترجم ایستادهاند، چند تولیدکننده داخلی با آنها درحال مذاکره هستند و بعد دوطرف با لبخند با یکدیگر دست میدهند و چند کاغذ و کارت و شماره رد و بدل میشود. این رایزنیهای تجاری را باید جدی بگیریم، زیرا هرکدامشان یا مذاکره برای خرید محصولات ایرانی و یا ایجاد نمایندگی در کشورهای همسایه است. هرچه باشد، اینجا مشهد است و نمایشگاه بینالمللی آن، دروازه صادرات به بازارهای ناشناخته منطقه محسوب میشود تا به لطف این ظرفیت اقتصادی، نوآوری، کیفیت و تولید حرفهای بتواند درهای جدیدی به روی تولیدکنندگان ایرانی باز کند و آیندهای روشنتر برای صنایع خراسان رضوی و دیگر استانها رقم بزند.